Monday, March 19

Peta Minda Dalam Minda Manusia Cetek

Dah lama gua tak tulis pasal isu isu kan?Asyik cerita gua pegi tutti frutti je,mestila orang bosan baca ye dok?(nganjing)

Gua kadang-kadang terpikir jugak la,apsal kebanyakan melayu ni minda mereka cetek-cetek je.Mungkin gua ramai kawan melayu sebab tu dengar melayu je yang mengumpat,bangsa lain serius gua tak tahu sama ada mereka mengumpat atau tak.

Benda yang gua selalu dengar la,

Bila ada orang kaya tu beli sebiji kereta ferrari,dikatanya menunjuk.
"Eleh,mentang mentang banyak duit,nak tunjuk yang dia boleh beli ferrari la tu,hak tui,dasar menatang."

Biasa dengar kan?

Dan bila orang kaya itu tak beli ferrari,tetapi sekadar beli kancil je,dikatanya kedekut.
"Eleh,duit banyak tapi kedekut,apa salahnya beli la kereta mewah-mewah sikit,adoi."

Selalu dengar jugak kan?

Benda biasa yang terjadi di persekitaran kita kan?Macam macam ragam orang sekarang,itu tak kena,ini pun tak kena.Mungkin ada hikmahnya mengapa kita sebagai Islam disuruh bersederhana kan?Bila duduk atas orang mengata,bila duduk bawah orang mengata.Bila duduk tengah-tengah,semua membisu.

Tapi kalau bab kerja tu jangan la tengah-tengah (ala kadar),tak produktiviti langsung la nanti kan?

Kalau bagi pelajar pulak,bila belajar dikatanya bajet,bila tak belajar dikatanya pemalas.Ape semua ni???

Tak adil kan?

Tula,macam mana Malaysia nak maju kalau hal remeh temeh macam ni mereka pandang rendah.Semua persepsi manusia di Malaysia macam ni,bersifat menjatuhkan.Tak supportive langsung kan?

Sebab tula,sesiapa yang ingin berjaya,hatinya perlu keras.Bila hati keras,dapat menangkis serangan mulut longkang tersebut mudah.Hati keras kerana nak menangkis cacian orang.Jangan hati keras sampai takleh terima ajaran agama pulok ye.

Kesimpulan,
Orang maki--relaks--orang caci--relaks--orang kutuk--hati keras--berjaya.

Ni teori gua la.Suka hati gua la kan?

adios.

6 comments:

IQ = Iez Qis said...

memang dunia sekrang da tak macam dolu2...

sume mende nak kondem, wat baik pun kena kondem....macam hape ntah

suka prinsip ko~ life must be go on, orang tak alami apa yang kita alami~

aku pun nak jadi macam ko...keras hati!

mizzkechique said...

guwa kenkadang je hati keras..

MOSABAH said...

nak bandingkan dulu2 dengan sekarang,

dulu gua hati tisu beb,selalu hempas2 pintu.

sekarang,orang gelakkan gua,gua gelak balik.baru membe tak lari.

kan?

NadiRah said...

hati mau keras!!!
x cepat emo...
tau! heheheh

Ahmad Haziq Azlan said...

inilah realiti orang kita

Namee Roslan said...

boleh aku tau kenapa kau tukar nama ?