Header Ads


Ingat Senang Jadi Orang Tua??!

Jadi orang tua sememangnya susah,bukan senang beb,susah,sebab dah tua kena kawen,dah kawen ada anak,kena jaga anak dah tak boleh nak pegi enjoy,kan?


Orang tua jugak,orang cakap,banyak pengalaman,bila dah banyak pengalaman semua kerja orang tua kena buat...Ape?Tak faham?
Meh cini gua kasi contoh...

Samad berumur 21 tahun,dan dia belajar di UiTM,bersama kelompok budak-budak 20 tahun.Kiranya Samad hanya tua satu tahun je...Tapi disuruh buat semua kerja,dikatakan Samad nih tua,dan banyak pengalaman.

Satu hari,ada presentation,Samad bersama 3 orang lagi kawan sekelasnya berebut-rebut taknak present kat depan,ketiga-tiga membe sekelasnya pulak sudah sepakat menyuruh Samad yang present,alasan mereka,

"Alah Samad,kau kan tua,mesti dah biasa present-present nih."

Demi menjaga hati rakan-rakan mereka,Samad terpaksa ke depan untuk membuat pembentangan.
Samad harus berlagak pandai walaupun dia seorang yang tidak hebat tampil kedepan,terpaksa berlagak cool,demi menjaga maruah seorang orang tua.Kalau tidak kedepan,gerenti membe sekelasnya akan berkata,

"Harap je dah tua tapi pengecut"

Lumrah hidup manusia,memaksa dan dipaksa,tak boleh ke kalau undi dengan adil ke,O SOM ke...Lat ta li Lat ke...Kan lebih adil...

Dalam hati Samad berkata,

"Lu semua nih pengecut,harap kat aku je,takboleh hidup sendiri,umur dah 20 tahun bukan belasan tahun tapi masih nak emak yang tolong susukan,masih nak orang tua yang temankan,masih tak pandai hidup berdikari,masih nak mencari salah orang dan tidak mahu memperbaiki salah sendiri,juga tidak pernah muhasabah diri.Tak guna.Pergi mati,Lu langsi.

Tapi Samad tidak akan berkata sedemikian,kerana ingin menjaga hati rakan dan juga Samad ingin berkawan dengan mereka dalam jangka masa yang panjang,bukan rakan jangka masa pendek.

Gua cerita dari pengalaman gua sendiri,gua bukan mereka-reka cerita.Harap ambil perhatian terhadap hal-hal begini,sampai bila remaja nak maju kalau hidup bergantung pada orang?

Mungkin disebabkan inilah,Samad sudah tidak mahu membantu rakan-rakannya dalam kerja yang lain,time to revenge kata Samad.

5 comments

Anonymous said...

payah sehh jdi org tua.
nsb bek gua matang je tak tua lagi.
hahahaha. =p

Sembang Kemas said...

@Ieqa Zulaikha
ni da baligh blom????

apelyna said...

samad mne ni doh? a.samad said? haha

Sembang Kemas said...

samad?watak dalam cerita hidup gua,gua cipta sendiri,takda kena mengena dengan yang hidup dan mati.

:)

Dzarief Zuhdi said...

saMad samad semad..
membe baik aku tuh.. hihi

Powered by Blogger.