Tuesday, April 12

Belajar.

Aku rasa,aku dah taknak lukis-lukis katon bodoh yang macam kat bawah.
Sebab aku dah dewasa,sudah bergelar brader-brader,bonzer-bonzer,berbekalkan sepucuk pistol seperti seorang mafia.Bukan budak-budak hingusan.Nampak sangat jika gua melukis gamba katon bodoh macam tuh macam budak-budak.childish kan?

Dalam masa sehari gua dah dewasa,semalam gua jadi budak-budak,melukis menggunakan Microsoft Paint,tapi harini gua sudah dewasa,laju kan?
Itu semua adalah pemBELAJARan dalam hidup.Sentiasa belajar dari hari ke hari.Sentiasa dewasa dari masa ke semasa.
Itulah benda yang gua nak cerita pagi-pagi bute macam nih,pasal belajar.

Pada gua,maksud belajar bukanlah tertakluk pada satu-satu profession saja.Kalau pelajar,kerjanya bukan belajar menghadap buku 24 jam je,pelajar pun manusia,dan manusia perlu belajar juga pasal kehidupan.
Samada kehidupan di dunia dan juga kehidupan di akhirat.
Kena belajar sampai mati,bukan bermaksud menatap buku sampai lu mati.Tapi menjalani hidup di dunia,dan belajar ketika hidup.Like an adventure la orang putih kata.
Tak kisah la lu belajar muzik ke,belajar pomen ke,belajar kongkek awek ke,tu semua ikhtiar hidup.
Tapi tak semua benda yang kita belajar adalah perkara yang baik-baik.
Ada-la juga manusia yang ingin belajar buat benda jahat.Contohnya belajar merompak bank,belajar tengok CD-Biru,itu semua belajar.Tapi dari segi kotor-lah.

Manusia mula belajar ketika keluar dari rahim ibu,mula-mula mestilah belajar makan-minum-merangkak-berjalan-bercakap-merengek.
Tapi bila dah besar mula la belajar minum-mabuk-maki hamun-kongkek awek-jenayah.
Itu dari segi kotor.
Dari segi bersih pulak.
masjid-bersedekah-buat baik-ikhlas-jaga hati-jaga diri.

Itu semua digelar sesi pembelajaran di dunia,suka hati anda la nak pilih jalan yang penuh tikus atau jalan yang disuluh lampu jalan.
Tapi,apsal entry gua banyak tapi,banyak alasan la tuh.
Tapi kan,syaitan diturunkan ke muka bumi ini kerna dia sudah berjanji kepada Tuhan bahawasanya,dia akan menyesatkan umat manusia sampai hari kiamat.
So,pilihan hidup kita dipengaruhi oleh syaitan-nirojim yang menghasut kita supaya melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah dan merosakkan umat Islam.
Kita hanya perlu mempunyai Iman yang kuat untuk melawan hasutan syaitan dan seantero dengan nya,dengan itu kita dapat menjalani kehidupan di dunia dalam keadaan bersih dan putih.Suci.
Pandai-pandai lah pilih mana yang kita mahu,dan belajarlah dari kesilapan yang telah dilakukan,jika sudah tersesat,baliklah ke pangkal jalan.
nak kena tembak ke?

p/s:entry muhasabah diri ni membuatkan aku sob-sob-lah.
aku banyak dosa lah.
sob-sob.
admin.

6 comments:

aimi shahida said...

haha klaka jer ,
wat doodle guna paint tu kira budak budak ea? hehe
kalo tngok cite katon lak cmne?

pape pun,
gud lux ^^

belajar laa selagi bernafas ;p

Saiful Bahari said...

haha,itu sebagai contoh,konon-konon nye gua meningkat dewasa bila tak lukis doodle.

kalau tengok katon dora the explorer memang childish,lagi2 wonderpet.kah3

aimi shahida said...

haha ,
wonderpet bestt kot ;p

Saiful Bahari said...

walaupun ak tak tengok wonderpet,ak pun taw jugak lagu dia,kenape ek?

javanese DOVE ! said...

baca entri kau yg ni aku teringat lagu feberet aku,

'ijazah terbaik dtgnya dari jalanan.
dari pengalaman,bercakap dan bersalaman'...


*suka entri kau yg ni!

Saiful Bahari said...

javanese DOVE:wow!lagu ape tuh?
nasyid ek?macam pernah dengarr...
kui3