Sunday, July 31

Hormatilah Orang Tua.

Hoi.

Agak kurang ajar kan?
Hoi ( dengan muka senyum )

Kali ini kisah orang tua dan orang muda.Saksikan.


Orang tua hormat orang muda,orang muda hormat orang tua.

Perkara biasa la hormat - menghormati ni kan?Sape tak hormat orang tua gerenti kena pelangkung,tak pun sekadar kena maki.Itu pun dah pedih.Boleh kasi hati hancur luluh.Kalau pelangkung belum tentu hati luluh kan?

Tapi kalau orang tua tak hormat orang muda ape cerita pulak kan?Mesti alasan orang tua-tua macam ni

"eleh buat ape hormat orang muda,kang dipijaknya kepala."
"ah buang masa la hormat orang muda,aku ni dah 54 tahun makan garam tahu?"
"Tui,orang muda sekarang ni sudah tak hormat orang tua,buat apa nak hormat diorang?"
"Aku kan lebih tua."

Alasan yang selalu aku dengar,aku tak tahu pulak alasan yang korang dengar mungkin sama mungkin tidak kan?

Memang zaman ni orang muda ramai yang tak hormat orang tua,tapi tak semua.Ni aku ni,aku hormat orang tua.Tapi diorang tak hormat aku balik.Jahanam la maruah aku.Ibarat kau tolong orang tapi orang tak ucapkan terima kasih kepada kau.Rasa macam celaka kan?Niat nak bunuh ada sikit.

Itu la yang berlaku kat aku,aku hormat yang tua,tapi disebabkan mereka bajet makan garam lebih mereka hebat?Tingkatkan kadar penyakit ada la.

Selalunya ada yang baik dan ada yang tak baik.Masing-masing buat muka bengis.Aku dah senyum tapi makin masam la pulak.Yang senyum balik tu baguslah.

Tapi begini aku nak cakap,tak semua orang tua berlagak ye dak?Dan tak semua orang muda biadap.

So tak kisah la kau tua kau muda ke,yang penting kerjasama.

Yang pentingnya saling hormat sesama kita.Yang nak berlagak tak nak hormat tu biarkan je.Nanti satu hari gerenti kena pulau.

Tua ke muda ke,tetap manusia ciptaan Allah s.w.t.

Sekian.

Selamat berpuasa.

9 comments:

My Name is Mar said...

Hoi!
Ha-ha-ha:D
Teringat lak si kekasih.. Selalu kitorang panggil sesama kitorang dengan panggilan Hoi!
Ha-ha-ha:D

Siapa kata yang tua tak perlu hormat yang muda???
Selalu gak terjumpa si tua yang bajet bagus...
Kononnya tua, tak pandai nak queue up..
Kalau dia tak mampu dan tak larat, lainlah cerita...

Bila lelaki dan perempuan mengGEDIX

yunZ said...

ada satu hadis tentang hormat..ak lpe la sape..
berkaitan dgn entri ni hadis 2 de ckp..yg muda hormat yg tua sebab byk ilmunya n pengalamannya..yg tua hormat yg muda sebb kurg dosanya

yunZ said...

congrate leftenan :)

sergeant keroro said...

macam-macam bro sekarang.

p/s : gua dah dua kali update apekmelayu. tengoklah camne.

aimie amalina said...

betooooool!
tua ke mude ke
x susah pon nak hormat orang kan
senyum pon dh tanda hormat!
camat berpose emepunye belog!
>___<

~eZmALiZa~ said...

budi bahasa budaya kita.kenapa tidak kite hormat mereka yg lebih tua. kalau rasa nak dihormati, kite kene hormat org dulu..

happy eid ramadhan :)

Dzarief Zuhdi said...

hg tua gi dari aku.. konferm aku hormat.. haha

NuRuL SyAFiQaH said...

yang tua dihormati,,
yang muda disayangi ^^

NuRuL SyAFiQaH said...

yang tua dihormati,
yang muda disayangi ^^ hehee..