Sunday, July 31

Membe Gelabah

Hai kawan-kawan!

Rasa macam celaka la pulak cakap macam tu.

Gua nak cerita sikit pasal sorang membe gua ni,dia ada bela beberapa ekor tokek,atau pokke.Ntah mana satu,gua tak kisah apa lu nak panggil.Ikut lu la nak panggil ape,pokemon pun boleh maa.

Dah bela binatang tu,dah besar jugak la,ada jugak orang nak beli dengan harga beribu ribu,tapi memandangkan membe gua ni nak tunggu berat naik sikit lagi,baru jual.Makin berat makin mahal maa.Macam itu la.

So,kemungkinan tahun depan baru berat naik,baru makin mahal makin kaya.Kaya jangan lupa membe pulak.Kahkah,tapi gua tak mengharap sangat dengan duit membe,ada rezeki ada la.

Tapi minggu lepas dia tunjuk kat gua,pasal satu fatwa baru.Menjual,memelihara membeli tokek adalah haram di sisi agama Islam.Dia dah mula gelabah.Gelabah la,sebab haram.

Tapi satu je gua nak cakap,takyah gelabah.Sebab ape gua cakap macam tu?

Lu pernah dengar fatwa merokok adalah haram tak?

Bisa dengar kan?

So?

Merokok adalah haram,tapi ramai jugak yang merokok.Hisap rokok hidup itu cerita lain.Ini bukan cerita itu ok.

Toksah gelabah,fatwa rokok tu pun orang langgar,inikan pulak fatwa baru iaitu menjual tokek adalah haram.Gerenti orang akan langgar jugak maa.Sebab semua orang mahu hidup senang jugak kan?

Nasihat gua kepada membe gua yang gelabah tu,toksah gelabah,toksah kalut.

Anda ada terfikir macam tu jugak tak?

Kadang-kadang,fatwa pun orang langgar,inikan pula solat 5 waktu.

Adios.

3 comments:

Dayana Nasir said...

erkk..bab ni aku no komen

EZAN IDMA said...

puluh ribu dpt tuuu

Akim said...

tokek pa lancau, jual ja. sembahyang hat wajib pon depa tinggai.