Saturday, August 27

Penyakit M.

Penyakit ni berjangkit.Pesakitnya akan tergedik-gedik.

Bukan penyakit malas ni.Nak tahu?Teruskan membaca.

Ish Ish Ish.

Apa nak jadi ni,tak puasa,tunjuk kat khalayak ramai.Kononnya pergi bazar membeli juadah berbuka.Padahal beli,sampai rumah makan terus,tak tunggu azan Maghrib dah.Apa nak jadi.Apa pun tak boleh.

Tak puasa,kerja berat katanya.Ibarat ibadah puasa itu membebankan.Konon bila kerja tak boleh puasa.Padahal kerja sekadar duduk dalam air-cond hadap komputer besar gedabak,air liur tak kering,peluh tak keluar.Itu pun malas nak puasa jugak.Bukan tak diajar,dari kecil sampai dah besar badan dah berbulu dan boleh kahwin,masih tidak mahu berpuasa.Boleh kira,dalam sebulan puasa setakat 2 hari.Hari pertama dan hari terakhir.Afdal katanya.Hotak dia.

Ini lah penyakit M yang aku sebutkan awal tadi.Penyakit ni bukan Malaysia je yang ada,malah seluruh dunia.Penyakit Mengade.Mengada.Mengada taknak puasa.Letih katanya.Cam gampang perangai kan?

Penyakit ni ada di kalangan orang yang banyak alasan.Itu alasan ini alasan.Silap sikit taknak ngaku bagi alasan.Tak puasa pun ada alasan.Kalau perempuan takpelah kan?Alasan mereka kukuh.Period.Tapi ada jugak yang mengaku period.Itu juga adalah penyakit mengade.

Tapi kalau laki?Period?Weh lembik lah kau period,lembik lembik macam bapuk,baik kau pergi jadi bapuk.Kan senang,takyah puasa sebulan.Sebulan asyik period je.Kukuh alasan kau kalau laki jadi bapuk.

Begitulah situasi yang berlaku kat tempat kerja aku,dalam ada air-cond tapi masih taknak puasa.

Tak puasa,tapi tak makan.Sekadar pekena dua tiga batang rokok.Itu dah memadai katanya.Gian sangat macam hisap dadah.

Hampeh.

So,bagi kita yang mampu berpuasa ni,puasa lah sebulan.Kalau rajin,tambah dengan puasa 6 di bulan Syawal.Tambah pahala.

Kan?

Chalo.

8 comments:

mr pot n mrs lat said...

blogwalking , jalan jalan , singgah singgah n bace entry kart sini . .
erm ,
jom terjah blog kami . .
ade new entry taw . .
cdey )':

Sembang Kemas said...

TU JE?EK ELEH,MACAM NI BAIK TULIS KAT CHATBOX TU.

Miss A said...

ahaha,MM!

Namee Roslan said...

siapa tu wey ? tak puasa. tapi aku tengok laki selalu tak tahan puasa. kenapa ek?

Rafidah Farhana said...

Memang penyakit bangsa dah tu oi. Dah la malas, mengada. Aku rasa kau patut lempang je org hak gian ngat merokok tu. Kenyang la sangat sedut asap. ape laaa.

Dzarief Zuhdi said...

komen yg first tu tak leh bla.. hahaha.. bengong..

ko flying kick jer yg isap rokok tuh.. Ada plak hisap tak ajak ko.. hahahaha.. ;p

Dzarief Zuhdi said...

header mantop beb.. haha

IQ = Iez Qis said...

adik aku pun baru balik kampung dan bagi report kat aku yang kbnyakan orang yang bekerja nih tak puasa, kononnye penat berpuasa sambil bekerja.... ishhh3~~~