Monday, September 5

Hantu

Definisi hantu,tadi aku search wiki,tanya dia apa maksud hantu.Sekali dia jawab "berdasarkan tradisi masyarakat dulu-dulu,hantu itu adalah roh orang mati".

Wiki ni pandai pulak menjawab ye,hantu kot.Tapi zaman sekarang orang dah kurang takut dengan hantu-hantu semua ni.Padahal mana ada hantu makan budak,hantu gigit leher semua mana ada.Ko rasa ada tak?Memang wujudnya mereka di alam ghaib,tapi itu semua kerja syaitan,sekadar mahu menakutkan dan menyesatkan umat Islam.Ini hantu kategori A.

Tapi aku hairan jugak,hantu bertopengkan manusia pun ada dan mereka juga boleh menyesatkan manusia yang lain.Contohnya pengaruhi membemembe pergi kelab malam,dangdut,togok,dadah,itu pun aku panggil hantu jugak.Tapi hantu ini dalam kategori B.Hantu hidup.

Dan haritu,aku tertengok kat satu siaran televisyen ni,tajuk perbincangan mereka adalah,cerita hantu boleh merosakkan akidah.

Pandangan aku?Aku rasa,memang boleh merosakkan akidah,bukan akidah je,mental juga,sebab dari kecil kita diajar takut pada hantu.Tak gitu?Bila dah takut pada hantu melebihi takut kepada tuhan,ternyata boleh merosakkan akidah mereka.Antara kategori A dan kategori B,kedua duanya boleh merosakkan akidah.Kan?

Contoh,kategori A,sejak kecil,mak kau cakap jangan main kat busut,jangan main kat busut.Kau mesti terpikir,kenapa?Dan mengikut cerita orang-orang tua,siapa yang kencing atas busut akan menyebabkan anda punya kemaluan membengkak.Perempuan suka itu.lol.

Dan bila keluar movie kak limah keluar rumah lewat malam,mula la anak-anak kecil ni takut,takut dengan hantu.Jangan pandang belakang,si anak kecil dah terbiasa tidak pandang belakang sampaikan bila ada lori di belakang pun dia buat dek je.Congkak,cerita itu menyebabkan permainan tradisi itu dipulaukan,orang semua takut main congkak,takut hantu.Pocong pun boleh menjelma kat kelab malam,hebat kan?Maknanya kelab malam itu tempat syaitan.

Bila sebut pasal kelab malam pulak,ini dah melibatkan hantuhantu kategori B,hantu jenis ni kerja mereka merayap cari awek buat kongkek.Macam celaka.Langgan pelacur,sebab mahu mati awal.Lupa pakai helmet pada adik.Yang berfoya-foya togok sana togok sini pulak,mabuk sampai lupa dunia.Memang betul,sekali kau sentuh air mabuk,dua kali dosa kau akan buat.Mabuk,dan zina.Bila hal ni terjadi,tok bomoh kat dunia ni takde la pulak nak pergi mencegah kan?Harapkan imam muda jela.

Tok Bomoh kat dunia ni boleh lawan kedua-dua jenis hantu tersebut.Sekor masuk botol sekor masuk lokap.Sekor mati terbakar,sekor mati tergantung.Kan?

Adios.

4 comments:

Namee Roslan said...

dah ada lori kt belakang tu taknak pandang. memang tempah maut lah. tp yela, siapa yg tak kuat semangat jgn lah sibuk nk tgk cite hantu. nnti menyusahkan org. nk g toilet pun nk teman. arghh. macam adik aku.

sergeant keroro said...

header baru tu pon macam hantu jugak, seram tengok :P

p/s : thumbs up!

Dzarief Zuhdi said...

haha.. helmet mau pakai la.. nnt dah beristri nleh la "rempit" tak pakai "helmet"... hahahaha.. lol

Sembang Kemas said...

zarip pandai hang ea?haha