Wednesday, September 21

Tanda-Tanda Seseorang Itu Bodoh

Sebenarnya,tajuk ni aku nak masukkan ke dalam edisi pakwe makwe,sebab boleh kaitkan dengan kisah percintaan,sebab bila bercinta ni,ramai orang jadi bodoh.Kenapa jadi bodoh?Sendiri mau ingat la,makan tanggung berak cangkung.

Heh.

Merapik.

Biasanya orang selalu cakap,perempuan la yang paling pandai,paling cerdik,buat kerja sekolah semua dapat A+ tambah bintang bintang cikgu bagi.Pastu tayang kat satu kelas.Bila dah besar,cerdik tu memang,rajin tu ye,bijak tu ye,tapi semuanya bijak dalam alam pelajaran,tapi mereka bodoh dalam kehidupan.

Juga kepada lelaki,mereka mungkin genius masa kecik-kecik,umur 3 tahun dah pandai baca paper,itu dah tak menjadi masalah pada zaman sekarang.Masa kecik genius,bila besar biol.Bijak dalam pelajaran jugak mungkin,tapi bodoh dalam kehidupan jugak.Sama macam perempuan,baik jadi perempondan.

Tapi tak semua jadi bodoh,hanya mereka yang kurang ambil pengajaran (kurang ajar) terhadap perkara lepas je yang masih bodoh.Sentiasa melakukan perkara yang sama.Contoh lah aku bagi senang sikit korang nak imagine la kan..contoh orang yang bodoh..

Perempuan
-Ikut cakap pakwe,yang kes ni terdiri dalam kategori percintaan 2 segi,bukan percintaan di segi kolej ok.Si perempuan terlalu taksub dengan pakwe nya lalu ikut semua kata-kata si pakwe.Macam lembu dicucuk hidung,ikut je semua yang disuruh.Bila pakwe kata jangan berkawan dengan membe laki sekelas.Terus dia tak berkawan.Bila pakwe suruh telanjang,dia berbogel.Terus kena 'makan'.Tapi selepas itu aku tak tahu apa terjadi,mungkin insaf mungkin tidak.Kalau masih tidak insaf,itu bodoh gila namanya.

Lelaki
-Masalah di atas,kita tak boleh nak salahkan perempuan,sebab nanti kau orang cakap,aku ni asyik tembak perempuan je,tapi kalau aku tembak lelaki korang cakap aku anti lelaki pulak kan?So dua-dua salah,padan muka.Si lelaki ni memang bodoh,kalau yang jenis nerd tu mungkin lepas 'tembak dalam' dan mengakibatkan perempuan mengandung,mungkin gelabah dan terus berkahwin.Tapi kalau bagi puak lelaki yang macam KL Gangster tu,aku rasa,mungkin dia selalu mengamalkan peribahasa ini "Habis madu sepah dibuang".Ditinggal kan di tepi jalan.Ini memang lelaki bodoh gila babi.

Ini semua berkait,selepas si perempuan ditinggalkan atau di'akikah'kan beramai-ramai mungkin selepas itu sudah insaf,atau mungkin juga telah mati.Kau mana tahu apa akan jadi pada masa hadapan.Kan?

Jadi,aku rasa lebih baik korang bersikap lebih pandai dan lebih bijak bukan saja dalam pelajaran,tapi juga dalam kehidupan,tapi jangan pulak kau bijak menipu orang,silap haribulan gua panggil 3 paku tangkap sama lu.Mahu?

Adios.

4 comments:

Dzarief Zuhdi said...

dua dua bodo.. hahaha...

panggil jer tok anjang ko tuh.. hehe

Namee Roslan said...

aku tak pernah obey lelaki wey. aku dengan kepala aku. sebab tu lelaki takut dengan aku.

Nur Ayuni said...

tak semua lelaki dan perempuan begitu.ehem!

Anonymous said...

Semoga kita,orang-orang di sekeliling kita dan juga diluar sana mendapat hidayah ......

Amiiiiiinnnnn......