Thursday, October 20

Orang Fikir Aku Bodoh.

Bila bodoh,orang benci,
Bila bodoh,orang tak peduli,
Orang hanya perlekehkan lagi aku dengan kebodohan aku.

Tapi,
Yang aku pasti,
Orang bodoh sentiasa berfikir ke depan,
Selalu fikir nasib malang yang ditimpa,
Bila selalu muhasabah diri,
akan cuba untuk perbaiki diri,
supaya tidak dipandang rendah lagi,
supaya orang dah tak benci,
supaya orang ramai sayang,
Yela,bila dah perbaiki diri,dah kaya,ramai yang sayang kan?

Dan,
Orang bodoh akan sentiasa lebih berjaya dari,
mereka yang memperlekehkan orang bodoh,
Kerana mereka yang selalu memperlekehkan orang yang bodoh,
sentiasa berfikir,
"aku pandai,bijak,cerdas,pintar"
"Takyah belajar pun takpe."

Mungkin dia pandai dalam arena pelajaran,
mungkin sekali dia bodoh di arena kehidupan,
dan akan sentiasa mudah ditipu,
walau cerdik pandai mana kau sekalipun.

Jangan bongkak.
Jangan perkecilkan orang.
Jangan kedekut ilmu.
Jangan jadi bodoh.

Adios.

6 comments:

IQ = Iez Qis said...

aku setuju dengan ko!

sangat-sangat setuju!!!

tabik spring!!

NadiRah said...

heeeee...
pe2 pon...konpiden... ^^

Rosalia said...

tiada org bodoh didunia ni. cuma kita je nak kategorikan dri kita di tmpt mne.:D kita yg pilih

Namee Roslan said...

bodoh pandai itu very subjective. :) bodoh ni bila kau nampakkan diri bodoh. contoh, gaduh2 tarik rambut sbb rebut bf. itu bodoh. hehe

khaIruL said...

xde org perfect

keri ikhwan said...

nk jdi orng bodoh yg tak memperbodohkan org len :)