Header Ads


How To Move On

Tak mudah nak move on. Lagi lagi bila crush kau masih single kan?hahaha

Kat sini aku bukan nak cerita pasal crush. Ini pasal ex kau. Perpisahan memang pedih, kaca, bucu, tajam, paku, tisu.  Perumpamaan je semua tu. Kat sini aku nak ajar korang macam mana nak move on. Ini dalam konteks mereka yang dikecewakan.

Aku bukanlah pakar dalam bab ni tapi sedikit sebanyak pengalaman mengajar. Ajar kau supaya berhati hati dalam bercinta. Jangan kemaruk sangat. Memang awal awal indah, last last tengoklah siapa yang kecundang.

Move on ini ambil masa. Ada sebulan ada 2 bulan paling kritikal 5 tahun. Come on lah takkan kau nak stick pada yang satu. Lagipun kau yang dikecewakan. Buat apa nak kejar benda yang tak pasti.

Ada yang putus tunang lepas tu duit yang ready untuk hari bahagia tak tahu nak buat apa. Hah senang je, kononlah duit hantaran kau RM10k kan. Apa lagi, melaburlah pada benda yang pasti. At least kau boleh beli rumah lelong, lepastu kau sewakan. Boleh jugak survive dengan duit sewa rumah tu kan?

"Hah kau cakap senang."

Memang bukan senang beb. Tapi nak taknak kau kena hadaplah.

Point no. 1 aku disini
Dekatkan diri dengan Maha Kaya Cinta, Allah.
Kalau kau dah takda tempat mengadu, Allah sentiasa merindui kau untuk mengadu padanya. Mengadulah padanya. Bersedihlah padanya. Luahkan segalanya dengan solat dhuha.

2. Sibukkan diri dengan kerjaya
Kau ada kerja kan? Janganlah bawak perasaan tu kat tempat kerja. Memang, aku pun macam tu. Tapi tak lama, persekitaran kita membantu kita menjadi kuat. Rakan sekerja membantu menceriakan hidup kita. Be professional.

3. Jauhkan diri dengan EX kau
Rindu? Tapi apa kau boleh buat. Dia taknak kau, buang masa kau je rindu kat dia. Baik kau rindu kat Allah. Kan?
Cubalah sedaya upaya untuk tidak bertembung dengan Ex kau buat seketika.

4. Memaafkan.
Maafkan jelah Ex kau tu. Toksah nak benci geram pergi kelar leher dia pulak. Bertamadunlah. Memang awal awal berpisah kau akan cuba untuk cari gaduh sebab kau mahukan perhatian dia. Gaduhlah gaduh. Lepaskan geram tapi cukuplah sehari. Esoknya kau minta maaf dan memaafkan jelah.

5. Be Strong
Be strong, pergi gym. Sadokan diri. Pergi surau, masjid sadokan iman. Kan? Its better than be a weak zombie. Dahlah sado, ustaz pulak tu. Market kau akan lebih tinggi lepas ni. Insha Allah. Konfom lepas ni kau lebih konfiden dengan diri kau.

6. Confident
Percaya cakap aku. Bila kau dah berkerjaya, sado, ustaz pulak tu. Level konfiden kau lain macam pergi dia. Tapi janganlah berlagak dan riak pulak. Be cool and cool.

7. Bercampur dengan Circle hidup baru
Bercampur dengan kawan baru. Beramah mesra dekat tempat kerja, gym, dan surau. Mana tau boleh sangkut dengan anak pak imam kan? Mana kita tahu hihi

Tak susah pun nak move on. Tapi bersedih tu kadang kadang menyeronokkan. Rasa macam "eh dah lama aku tak menangis sebab perempuan kan". Its good to our heart. Bermakna hati kita masih ada rasa kasih sayang, masih lembut. Hati yang lembut mudah dilentur. Ye dak?

Ini semuanya korang boleh praktikkan. Aku jusy boleh nasihat mengikut hati naluri aku je. Segalanya aku guna untuk diri sendiri.

Adios. Selamat malam.

No comments

Powered by Blogger.